Nienasycenie

Nienasycenie

Para na obrazie „Dwie głowy” z 1920 roku (własność Muzeum Sztuki w Łodzi) to Witkacy i, prawdopodobnie, Zofia Żeleńska. Romans Stanisława Ignacego Witkiewicza i żony Boya trwał kilka lat, potem przeszedł w wieloletnią przyjaźń (ona nawet robiła korekty jego książek, on nadal dedykował jej swoje dzieła). Zofia w swoim czasie zakochała się w Witkacym tak mocno, że pozdejmowała ze ścian obrazy Wyspiańskiego i zawiesiła obrazy Stasia. Kucharka Żeleńskich rzuciła wtedy posadę, bo jak mówiła, nie mogła zostać w domu gdzie się Wyspiańskiego ściąga, a Witkiewicza wiesza. Miłość, jak to miłość, wygasła; Wyspiański wrócił na ściany w mieszkaniu Żeleńskich, ale i Witkacy na nich pozostał.

Ślad ich związku w postaci tego obrazu można teraz oglądać na wystawie „Witkacy i kobiety. Nienasycenie”. Wśród wielkiej ilości krewnych, narzeczonych, ukochanych, flam i przyjaciółek artysty, Zofia Żeleńska ma swoje ważne, często pomijane miejsce.

Obraz piękny i przejmujący w swoim smutku, w przemieszaniu bliskości z oddaleniem i samotnością.

„Witkacy i kobiety. Nienasycenie”

Muzeum Historii Katowic, wystawa do 30 sierpnia 2015

kuratorka Natalia Kruszyna

fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historii Katowic

 

 

 

33620cookie-checkNienasycenie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *