Wunderkammer

Wunderkammer

Urzeka nas artystyczna koncepcja rzeźbiarza Borisa Schwencke, jego wrażliwość i widzenie świata. Kilka tygodni temu Boris przemienił Galerię Lufcik w prawdziwą Wunderkammer. Kto nie był na wystawie, niech żałuje!

Artysta najlepiej wyjaśnia swoje inspiracje, więc cytujemy: „Zanim powstały pierwsze muzea, zanim sztuka została w jakiś sposób zinstytucjonalizowana, pasja kolekcjonerska wyrażona została w tak zwanych „Kunst – und Wunderkammern” okresu renesansu i baroku. Różnica między tą preformą muzeów a dzisiejszymi wyspecjalizowanymi instytucjami kulturalnymi została ironicznie scharakteryzowana przez określenie „naukowa zbieranina”. Dla mnie te zbiory „bezużytecznych rupieci” z zestawieniem małych rzeźb, muszli, ciekawostek i wielu artystycznych znalezisk wydają się być romantycznym punktem wyjścia dla twórczości artystycznej w ogóle. W kunstkamerach widzę coś, co mi przypomina z jednej strony romantyczną koncepcje w duchu Novalisa, a z drugiej strony przepowiednię różnych inwencji sztuki współczesnej XX wieku ze swoimi znalezionymi obiektami, kolażami i „ready-mades”. Podoba mi się, kiedy granice między sztuką a otaczającym światem, pomiędzy kulturą wysoką a codziennością, między naturą a fantazją się zacierają. Frapują mnie elementy, które zmiękczają ścisłe podziały i budują mosty pomiędzy rzeczywistością a snem, które pozwalają szukać inspiracji w muzeach i w metrze i które otwierają oczy na poezję w życiu codziennym i czar otaczającego świata”.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *