Kobieta w polu widzenia

Kobieta w polu widzenia

W oczekiwaniu na wystawę Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia w Królikarni, warto przypomnieć sobie postać wielkiej artystki i miłości Rodina – Camille Claudel. Nikt bardziej niż ona, nie był w jego polu widzenia.

„Często prosiłem modelkę, aby usiadła na podłodze, tyłem do mnie, z rękami i nogami wysuniętymi do przodu. Taka pozycja czyniła talię węższą, poszerzała biodra i widać było jedynie sylwetkę pleców w kształcie wazonu o zachwycającym konturze, amfory zawierającej przyszłe życie” – wspomina Rodin. To właśnie Camille, skulona na zimnej posadzce, przez długie godziny pozowała do „Danaidy”, jednej z pięćdziesięciu legendarnych córek Danaosa skazanych na wieczne napełnianie wodą naczynia bez dna.

danaida-rodin

Owładnęła twórczością Rodina. Jej twarz i figurę odnajdujemy w gąszczu postaci „Bramy piekieł”, rzeźbach „Paolo i Francesca”, „Wieczna wiosna”, „Pocałunek”, „Przemijająca miłość”, „Tors boginki”. W „Myśli” sportretował ją w czepku bretońskiej panny młodej. W popiersiu „Camille w czapce frygijskiej” kruchość modelki wyraził za pomocą materiału – delikatnej masy szklanej.

Więcej do poczytania o Claudel i Rodinie pod poniższym linkiem (aż trudno mi uwierzyć, ile lat minęło od momentu, kiedy pisałam ten tekst, ale historia oczywiście aktualna):

http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,989788.html

Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia

Królikarnia, 24 maja – 18 września 2016

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *