To, co widzisz, jest tym, co widzisz

To, co widzisz, jest tym, co widzisz

Tytuły prac Franka Stelli na wystawie w muzeum POLIN brzmią swojsko – Bogoria, Olkienniki, Piaski, Strumiłowa, Kamionka. Bezpośrednią inspiracją do powstania monumentalnych, kolorowych, reliefów był polski album „Bóżnice drewniane” Marii i Kazimierza Piechotków, zawierający zdjęcia i rysunki żydowskich drewnianych synagog, zniszczonych podczas drugiej wojny światowej. Powstało 130 prac, część z nich możemy zobaczyć w POLIN-ie.

SZUM-20160317-08-20

Frank Stella, jeden najwybitniejszych amerykańskich artystów ostatniego półwiecza, wystawiał reliefy z serii „Polish  Village” w Nowym Jorku już na początku lat 70. XX wieku. Krytycy i publiczność odbierali je jako eksperyment formalny. Tymczasem na wystawie w POLIN-ie możemy prześledzić powstawanie prac Stelli od przysłowiowego źródła, bo ekspozycja poszerzona jest o polsko – żydowski kontekst – o zdjęcia z inwentaryzacji synagog, o ich pomiary itd.

Realizm i abstrakcja idą w parze. W końcu jak mawia Stella „To, co widzisz, jest tym, co widzisz”.

„Frank Stella i synagogi dawnej Polski”

Muzeum POLIN, do 20 czerwca 2016 roku

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *