Nienasycenie

Nienasycenie

Para na obrazie „Dwie głowy” z 1920 roku (własność Muzeum Sztuki w Łodzi) to Witkacy i, prawdopodobnie, Zofia Żeleńska. Romans Stanisława Ignacego Witkiewicza i żony Boya trwał kilka lat, potem przeszedł w wieloletnią przyjaźń (ona nawet robiła korekty jego książek, on nadal dedykował jej swoje dzieła). Zofia w swoim czasie zakochała się w Witkacym tak mocno, że pozdejmowała ze ścian obrazy Wyspiańskiego i zawiesiła obrazy Stasia. Kucharka Żeleńskich rzuciła wtedy posadę, bo jak mówiła, nie mogła zostać w domu gdzie się Wyspiańskiego ściąga, a Witkiewicza wiesza. Miłość, jak to miłość, wygasła; Wyspiański wrócił na ściany w mieszkaniu Żeleńskich, ale i Witkacy na nich pozostał.

Ślad ich związku w postaci tego obrazu można teraz oglądać na wystawie „Witkacy i kobiety. Nienasycenie”. Wśród wielkiej ilości krewnych, narzeczonych, ukochanych, flam i przyjaciółek artysty, Zofia Żeleńska ma swoje ważne, często pomijane miejsce.

Obraz piękny i przejmujący w swoim smutku, w przemieszaniu bliskości z oddaleniem i samotnością.

„Witkacy i kobiety. Nienasycenie”

Muzeum Historii Katowic, wystawa do 30 sierpnia 2015

kuratorka Natalia Kruszyna

fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historii Katowic

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *