Wiedeń Berlin

Wiedeń Berlin

Od secesji do dadaizmu, z przystankami na ekspresjonizm, Neue Sachlichkeit, futuryzm, kinetyzm. Wystawa  „Wiedeń Berlin, sztuka dwóch miast od Schielego do Grosza” to super przegląd tendencji w europejskiej sztuce od wiedeńskiego modernizmu po rodzące się awangardy. Ekspozycja ustawiona jest chronologicznie, dosć szkolnie, co jednak w jasny sposób pokazuje mody, przenikanie się wpływów artystycznych, podejmowane tematy. Wędrówka po sztuce to oczywiście wędrówka po zmieniającym się społeczeństwie przenicowanym przede wszystkim doświadczeniem Wielkiej Wojny.

berlin-wieden-2

Oczywiście wszystko zaczyna się w Wiedniu, w kręgu artystów skupionych wokół Gustava Klimta i Kolmana Mosera. Przy okazji trzeba wspomnieć, że od czasu wiedeńskich wystaw Klimata w 2012 roku ustalił się trend na prezentowanie portretów artysty łącznie ze strojami, które modelki mają na sobie.

Museum-Berlin_Wien-Berlin_Gustav-Klimt_Johanna-Staude

W Berlinische Galerie pokazano portret Johanny Staude, a w gablotce jej bluzkę z Warsztatów Wiedeńskich. Miły zwyczaj podnoszący rangę wzornictwa. Berlińska secesja też jest dobrze reprezentowana szczególnie przez artystów z kręgu Maxa Libermanna i ich sceny z codziennego życia. Rok 1910 przynosi zmianę warty – do głosu dochodzą ekspresjoniści.

Ernst Ludwig Kirchner Frauen auf der Straße, 1915

Ernst Ludwig Kirchner
Frauen auf der Straße, 1915

 Egon Schiele  Eduard Kosmack, 1910


Egon Schiele
Eduard Kosmack, 1910

Najlepiej i najobszerniej zaprezentowano malarstwo Neue Sachlichkeit – no, ale jesteśmy w Berlinie.

berlin-wieden-3

Sceny z życia miasta, nędza i nuda, kabaret i sport (temat był modny, bo w Berlinie w okresie międzywojnia odbywało sie mnóstwo ważnych walk bokserskich, otwierano baseny i korty tenisowe). I ten specyficzny sposób obrazowania, jakby soczewka oka artysty nagle się wyostrzyła do granic możliwości i wyłapywała wszelkie deformacje.

Otto Dix Der Dichter Iwar von Lücken, 1926

Otto Dix
Der Dichter Iwar von Lücken, 1926

Lotte Laserstein Im Gasthaus, 1927

Lotte Laserstein
Im Gasthaus, 1927

Lotte Laserstein  Abend über Potsdam, 1930

Lotte Laserstein
Abend über Potsdam, 1930

Dalej kubizm, futuryz itp.

berlin-wieden-1

Poza obiektami sztuki można pooglądać prasę z epoki, karykatury, druki propagandowe itp. Wśród zaprezentowanych artystów są m.in.: Hans Baluschek, Max Beckmann, Otto Dix, George Grosz, Carry Hauser, Raoul Hausmann, Hannah Höch, Ernst-Ludwig Kirchner, Erika Giovanna Klien, Gustav Klimt, Oskar Kokoschka, Broncia Koller-Pinell, Max Liebermann, Jeanne Mammen, Ludwig Meidner, Koloman Moser, Max Oppenheimer, Emil Orlik, Christian Schad, Egon Schiele, Max Slevogt.

Wiedeń Berlin. Sztuka dwóch miast od Schielego do Grosza.

Berlinische Galerie, do 27 stycznia 2014

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *